Maak jij de mooiste breiwerken of haakcreaties, ben jij degene die je moet hebben voor gepersonaliseerde uitnodigingen, visitekaartjes of logo’s of struin jij alle rommelmarkten af op zoek naar de mooiste vintage schatten? Dan is het misschien een goed idee een Etsy shop te openen. Hoe je dat doet én hoe je ervoor zorgt dat jouw shop gezien wordt, lees je in dit artikel.

Bedenk een goede naam voor je Etsy shop

Net als wanneer je een eigen bedrijf begint of een website start, heb je ook voor je Etsy shop een goede, pakkende naam nodig. Het is je eerste stap op weg naar je bekendheid op Etsy, en een vrij belangrijke stap. De naam van je shop staat namelijk helemaal bovenaan de pagina maar is ook in de URL te vinden. Denk dus goed na over de naam. Je kan je eigen naam gebruiken, maar als jij heel duidelijk voor ogen hebt wat je wil gaan verkopen kun je ook daarmee spelen. Wel is het een goed idee rekening te houden met anderen; de naam moet makkelijk te onthouden zijn. Ook mag je uiteraard geen naam gebruiken die al in gebruik is en mag hij niet meer dan 20 karakters bevatten. Heb je een naam bedacht, maar blijkt deze al bezet? Kijk dan eens of je er workshop, studio, bv of design achter kunt zetten.

Listings toevoegen

Je opent natuurlijk een shop omdat je wat wil verkopen. Voor elk uniek item dat jij wil gaan verkopen moet je een listing aanmaken. Dit heb je nodig om het item te koop te zetten in de shop. In een listing kun je erg veel gegevens kwijt, wat heel fijn is. Daarnaast heb je ook foto’s nodig voor je listing. De basislisting heeft vijf foto’s nodig en je doet er dan ook goed aan deze altijd te gebruiken. Hieronder zie je de foto’s die je het beste kan gebruiken:

  • Zorg ervoor dat je een duidelijke foto hebt van het item dat je te koop zet en dat deze goed belicht is. Gebruik hiervoor natuurlijk licht en geen flits.
  • Maak ook een foto gemaakt vanuit een andere hoek zodat de kopers het hele item zien.
  • Heeft je item een uniek detail zoals de kleur, textuur of een gebruikte techniek? Zorg er dan voor dat je hier ook een foto van maakt.
  • Een foto waarop het formaat goed te zien is, is ook belangrijk. Zet er bijvoorbeeld een vaas bij om de maat aan te geven of laat het door iemand vasthouden.

Ook de titel van je listing moet bepaald worden. Je doet er goed aan hierbij echt als een verkoper te denken en woorden te gebruiken die kopers gebruiken om te zoeken naar jouw product. Denk hierbij aan de kleur, het materiaal, waar het voor dient of je gebruikte technieken. Deze sleutelwoorden zorgen ervoor dat jouw product sneller gevonden wordt.

De categorie van je listing

Nadat je bovenstaande gedaan hebt moet je een aantal vragen beantwoorden over je product. Zo word je gevraagd wat het precies is en wie het gemaakt heeft. Etsy heeft deze informatie nodig om je item in de juiste categorie te plaatsen. Door de juiste categorie voor je item te kiezen zullen kopers jouw item vinden in de zoekresultaten of als ze de betreffende categorie bekijken.

Wanneer je dit hebt gedaan kun je bepaalde eigenschappen toevoegen, zoals de maat en de kleur, maar kun je ook aangeven of het gemaakt is voor een feestdag of juist bedoeld is als cadeau voor een feestdag.

Ook moet je natuurlijk een prijs voor je product aangeven, en dit kan voor sommigen nog vrij lastig zijn. Hoe bepaal je de juiste prijs voor een zelfgemaakt product? Het belangrijkste is dat je rekening houdt met de kosten die je kwijt was voor het materiaal en de tijd dat het je gekost heeft om het product te maken. Weet je echt niet goed welke prijs je moet gebruiken, dan kun je ook zoeken naar vergelijkbare items op Etsy, om te kijken wat andere verkopers ervoor vragen.

Een duidelijke beschrijving toevoegen

Een duidelijke beschrijving is nodig. Niet alleen zodat het voor de kopers duidelijk is wat je verkoopt, maar ook om zelf meer te kunnen vertellen over je product. Vertel dus vooral wat je precies verkoopt en waarom het zo bijzonder is. Zorg ervoor dat de zinnen kort en duidelijk zijn en dat je goed vertelt wat het precies is en wat de koper ermee zou kunnen doen.

Zo kun je beginnen met een paar zinnen over het product zelf. Vertel bijvoorbeeld wat de koper kan doen met het product en waarom het zo uniek is. Daarna kun je vertellen welke technieken je hebt gebruikt en vervolgens alle overige details. Denk hierbij aan de afmetingen, hoe lang het duurt voordat het product klaar is en binnen hoeveel dagen of weken hij verzonden kan worden.

Heb je een product dat verkrijgbaar is in verschillende, maten, stijlen of prijzen, dan kun je listing variaties toevoegen. Ook is het mogelijk je foto’s te linken aan je variaties zodat kopers kunnen zien welke mogelijkheden er zijn.

Betalingsopties van je Etsy shop

Het laatste dat je vervolgens nog in moet vullen zijn je bankgegevens. Uiteraard heel belangrijk, want anders kun je ook niks verkopen. Etsy zal deze gegevens vervolgens gebruiken om Etsy Payments voor je in te stellen. Dit is het systeem dat wordt gebruikt en waarmee kopers kunnen betalen met PayPal, cadeaubonnen en creditcards. Daarnaast zijn de gegevens natuurlijk ook nodig om jouw verdiende geld op je rekening te kunnen storten.

Je Etsy shop openen

Nadat je al deze stappen juist gedaan hebt, is het eindelijk tijd om je Etsy shop te openen. Op het moment dat dit zo is kunnen kopers jouw items vinden. Wil je nu nog wat aanpassen of je shop persoonlijker maken, dan is dit uiteraard mogelijk, maar je hebt nu in ieder geval de basisgegevens ingevuld en je items zijn te vinden in de shop. Onthoud dat je Etsy shop altijd in beweging blijft, want je blijft nieuwe items toevoegen en leert vanzelf wat er wel en niet goed werkt voor jouw shop.

Lees ook: Hoe kun je geld verdienen via Instagram?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here